top of page

אני חדש - היכן להתחיל

החלטתי שאני רוצה רחפן, מה עכשיו?

מה זה אומר להטיס רחפן?

הטסת רחפן כתחביב היא בעצם עיסוק בצילום. מי שנהנה מהתעסקות עם צילום ו/או צילום וידאו, ימצא לדעתי הרבה מאוד הנאה מצילום באמצעות רחפן מכיוון שהרחפן נותן מימד נוסף וייחודי. אם אנחנו מצלמים במצלמה דברים שאנחנו רואים בעיניים, ברחפן אנחנו מצלמים דברים מזוויות שאינן מוכרות לנו באופן רגיל, וזה מוסיף הרבה מאוד לתוצר המוגמר.

הרבה מהצילומים ברחפן הם בווידאו, וזה אומר שאם רוצים ערך לשמירה של החומר המצולם נדרש גם להתעסק עם עריכה של הוידאו, וזה אומר שעות עבודה מול מחשב. מישהו צריך לאהוב את זה (או המצלם או מישהו אחר שיעשה זאת עבורו).

האם קשה להטיס רחפן?

השאלה הראשונה היא רמת הרחפן. רוב הרחפנים מכילים יכולות עצמאיות רבות כך שקל מאוד להטיס אותם. הרחפנים הזולים (עשרות עד מאות בודדות של שקלים) הם בעלי יכולות מובנות חלשות מאוד ויכולים להיות בעייתיים יותר בשליטה.

רחפנים בעלויות של 1600 ש"ח ומעלה הם ברובם המוחלט בעלי יכולות עצמאיות רבות מאוד. כמובן שפה נכנסת גם איכות המצלמה למשוואה, אך זה נושא אחר לגמרי שאתייחס אליו במקום וזמן אחר.

להטסה בסיסית ניתן לנצל את היכולות העצמאיות של הרחפן, אך אם רוצים יכולות נוספות נהיה חייבים לבצע גם פעולות באופן עצמי. זה מאוד פשוט ואינטואיטיבי, אך חייבים להיות זהירים כי בקלות רבה עושים תאונות ונזק לרחפן ע"י התקלות בעצמים.

ההמלצה שלי היא להתחיל בהטסה במקום פתוח, לרכוש ניסיון ואז להטיס במקומות יותר בעיתיים. בשום אופן אין להטיס את הרחפן (אפילו לא לשנייה!) בתוך מבנה, אלה אם אתה מאוד מיומן בשליטה על הרחפן. היכולות של הרחפן מבוססות על יכולתו לדעת היכן הוא נמצא, וזה מחייב חיבור למספיק לוויינים - משמע מקום בפתוח. רחפן אשר ממריא בתוך מבנה עלול לאבד אוריינטציה ופתאום לטוס ישר לתוך קיר ולהינזק משמעותית.

איזה רחפן לרכוש?

מספר גורמים קיימים כדי לענות על השאלה הזו:

  1. הראשון כמובן הוא המחיר, כמה אני מוכן להשקיע? כדי לזכור שכמו כל תחביב גם פה אחרי הרכישה יש מקום להוצאות נוספות, וכל דבר בתחום עולה לא מעט. על הפרק יהיו בהמשך הוצאות של תוכנת עריכה טובה, סוללות נוספות ומטען איכותי יותר (המטען שניתן הוא מטען שעובד בטור, משמע טוען סוללה אחרי סוללה. בשטח אם רוצים להטיס הרבה נדרש מטען שמטעין במקביל.) רישוי, תיק נשיאה מתאים יותר וכו'.

  2. רגולציה - ברוב המדינות (ויש סיכוי לא מבוטל שאם אטוס ארצה לקחת איתי את הרחפן) החוק מפריד בין רחפנים עד 256 גרם ומעל המשקל הזה. רחפן קטן יקל עלי מאוד מבחינת רגולציה בעולם, ולפי תזכיר החוק הקיים בעתיד הקרוב כנראה גם בארץ.

  3. גודל ומשקל - יש רחפנים שהם גדולים גם במצב נסיעה שלהם, וזה אומר שזה תופס מקום ברכב אם לוקחים אותו, על כל המשתמע.

  4. איכות מצלמה - איכות המצלמה משתנה כמובן, החל ממצלמה באיכות מאוד ירודה בזולים מאוד ועד מצלמות מקצועיות ברחפנים שעולים עשרות אלפי שקלים. לרוב מצלמה של 4K תעשה היטב את העבודה לחובב והיא נמצאת ברחפנים מטווח מחירים של 1600 ש"ח ומעלה. חשוב לבדוק איזה מצלמה יש ברחפן שאני עומד לקנות.

  5. סוג האריזה - יש אריזות רגילות ויש קומבו. קומבו זו אריזה המכילה חלקים נוספים (פרופלורים להחלפה) וסוללות נוספות (ברוב במוחלט - 3 סוללות). זה חשוב מאוד מכיוון שסוללה מספיקה ל 15-30 דקות הטסה, ואם רוצים להנות מזמן הטסה סביר כדאי מאוד שיהיו 3 סוללות, ואז בזמן שמטיסים טוענים את האחרות (בתנאי כמובן שיש לנו מטען ששמיש ברכב או ממיר מהרכב למתח של בית)

  6. לרבים בתחילת דרכם נגרם נזק לרחפן, מומלץ לקחת זאת בחשבון. ככל שהחפן יקר יותר, כך גודל כאב הלב על הנזק ועלות התיקון. מדובר כמובן בנושא כאוד, ולנו זה לא יקרה, אבל... אני גאה להגיד שלרחפן שלי לא קרה שום נזק, וזה בזכות העובדה שהייתי בתחילת הדרך מאוד מאוד ממושמע והקפדתי על כללי הזהירות המומלצים. אני מציין זאת כחומר למחשבה, האם שווה "לצפצף" על האזהרות בהתחשב בעלות הנזק הצפויה?

רחשתי רחפן - מה עכשיו?

אחרי כל אלו, חזרתי מהחנות (או שהשליח הגיע) ויש לי ביד את הקופסא, מה עכשיו?

אתחיל במה לא לעשות: לא להטיס!!!. פתיחת הקופסא וטעינת הסוללות כדבר ראשון. הסוללות הן סוללות שפורקות עצמן תוך כשבוע אז הסיכוי שהן מלאות אפסי עד לא קיים.

עכשיו מומלץ לראות סרטוני הדרכה להטסה ראשונה ביו טיוב. את ההטסה הראשונה חשוב מאוד לעשות במקום פתוח ופנוי מרכבים (בשום אופן לא בסמוך לכבוש עם רכבים נוסעים!!!!!!)

אם ההמראה היא ממקום מאופק (כמו דרך עפר) כדאי לקחת משטח להנחה על הרצפה, כמו מגן שמש של הרכב, מגבת גודלה או משטח פלסטי (שולחן מתקפל או שרפרף למשל). חשוב מאוד שהמשטח יהיה ללא מתכת. מסוכן מאוד להמריא מרכב מכיוון שכולו מתכת וזה מבלבל את החיישנים של הרחפן. בשלב זה בשום אופן לא להמריא מהיד, זו דרך מעולה להגיע למיון.

אחרי שהמראתי, עכשיו הזמן להכיר את השלט ולקבל תחושה ראשונית. מומלץ מאוד בשלב זה שהרחפן יהיה עם חלקו האחורי מופנה אליכם, כי אז ימין זה ימין ושמאל זה שמאל.

מומלץ מאוד לקחת כובע ומים, ככל שאנחנו נהיה יותר נינוחים כך ההטסה תהיה יותר נעימה ומוצלחת.

הטסה בשניים היא נעימה ובטוחה יותר. המטיס מביט במסך שבשלט, בעוד האדם השני משגיח שהרחפן לא נתקל בכלום.

טווחי טיסה - גובה ומרחק

רשתות חברתיות מלאות בדיונים על מרחק הטסה. אני מבין את העניין בגודל, אך לדעתי הוא לא רלוונטי. מעבר לחוק (עד 50 מטר גובה ועד 500 מטר מרחק, וחייב להיות בטווח ראיה), אני רוצה לצלם את מה שלידי. הרחפן הוא פלטפורמת צילום למה שמעניין אותי, שזה דברים שנמצאים על ידי. ממרחק 50 מטר לא ניתן לזהות אנשים או רכבים. רוב הצילומים יעשו מגובה של 10-30 מטר. ולא מבט ישיר למטה מכיוון שזה שווית שהמוח שלנו מתקשה להבין. לרוב הצילו יהיה בזווית של 0-45 מעלות, זה נותן תוצרים שקל למוח שלנו להבין. מבט ישיר למטה שימושי לקטעים קצרים מאוד. אני ממליץ בחום להתחיל להביט בעין בוחנת צילומי גובה בסרטים ובכתבות בטלוויזיה.

חשוב לזכור: שה שאני רואה איכות מאוד ירודה ולא רואה פרטים במסך בשלט, לא אומר שזו התוצאה הסופית. הרחפן מעביר לשלט איכות ירודה כדי לחסוך תקשורת והמסך בשלט משמש אינדיקציה בלבד. הצילום האיכותי נשמר על הכרטיס ברחפן. עם מעט ניסיון לומדים להבין מהמסך מה נקבל בסוף.

Recent Posts

See All

למה כל כך חשוב להתייעץ במיוחד לפני קנייה?

שוק הרחפנים היום מוצף בהמון דגמים, אשר מחירם נע בין מאות בודדות לאלפי ועשרות אלפי שקלים, פערים עצומים במחיר אשר ממש לא בהכרח משקפים את ההבדל באיכות. ניתן להשוות את זה לקניית רכב: רכב ספורט אמנם יהיה י

למה להשקיע בצילום עם רחפן?

צילום באמצעות רחפן נותן לתמונה זווית חדשה ומרתקת שאינה נמצאת באופן רגיל. במצלמה אנו רואים את מה שאנו רגילים לראות, והרי המצלמה נמצאת היכן שאנו נמצאים. הרחפן נמצא במקום אליו איננו יכולים להגיע, ובעל יכ

מה אכפת לי אם למטיס הרחפן יש רישיון?

לכאורה מה אכפת לי אם למי שהזמנתי יש רישיון להטסת רחפן או לא? התשובה מאוד פשוטה: החוק מתייחס למזמין העבודה כגורם אחראי ובמקרה של עבירה - שותף לעבירה (מזמין עבירה הוא שותף לעבירה) כלומר, אם הזמנתי מטיס

ווטסאפ 2.png
bottom of page